Saya selesai membaca Dunia Sophie:  Sebuah novel sejarah falsafah karya Jostein Gaarder lewat tahun 2010, yakni 19 tahun selepas novel hebat ini lahir ke dunia ini. Sehingga penulisan ini ditulis, saya masih lagi kerap membuka novel Dunia Sophie untuk rujukan-rujukan dari sisi falsafah dan membacanya dari sisi fiksyen.

Novel ini memberikan pengaruh yang mendalam terhadap diri saya, dan saya yakin bahawa saya tidak keseorangan merasai perkara ini. Dunia Sophie adalah pengkisahan yang terhayun-hayun seperti pendulum di antara ruang fiksyen dan dunia falsafah.

Dunia Sophie asalnya ditulis dalam bahasa Norway dengan tajuk Sofies Verden. Novel bergenre sejarah falsafah yang dihasilkan pada 1991 ini telah mendapat sambutan hangat dan merupakan naskah buku terlaris di Norway sewaktu itu. Dunia Sophie juga merupakan novel sejarah falsafah yang terlaris di dunia dengan 30 juta naskah yang telah disalin cetak. Novel ini telah diterjemahkan ke dalam 53 bahasa termasuklah bahasa Melayu.

Terjemahan ke dalam bahasa Melayu dilakukan oleh Dato’ Hassan Ahmad (al-Fatihah buat allahyarham dan segala perjuangannya moga dihargai) dan diterbitkan oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad (sekarang Institut Terjemahan dan Buku Malaysia). Terjemahannya dilakukan dengan baik. Penerangan-penerangan falsafahnya mudah difahami oleh para pembaca walau kerja-kerja penterjemahan yang melibatkan usul-usul falsafah sebenarnya aagak sukar untuk diberikan pengistilahan secara tepat. Tentunya Dato’ Hassan Ahmad sendiri amat memahami akan dunia kefalsafahan sehingga terjemahan yang dilakukannya adalah amat baik.

Sebahagian besar dari isi novel mengisahkan dialog antara Sophie Amundsen dengan Alberto Knox yang juga merupakan watak utama di dalam karya ini. Sophie ialah seorang gadis berusia 14 tahun yang menetap di Clover Close, bahagian negara Norway sekitar tahun 1990, manakala Alberto Knox pula ialah seorang lelaki misteri yang mahir dengan falsafah. Petualangan Sophie dalam dunia falsafah bermula pada suatu hari apabila dia menerima sepucuk surat misteri tatkala pulang dari sekolah. Selain sisi pengembaraan falsafah, Dunia Sophie tetap diwarnai dengan dunia fiksyen tentang kehidupan seorang Sophie dengan ibu, ayah serta haiwan-haiwan peliharaannya.

Timbul persoalan, dalam abad yang penuh edan, rencam dan sengit ini, masihkah falsafah diperlukan? Di dalam Dunia Sophie terjemahan bahasa Indonesia, Prof Dr Bambang Sugiharto iaitu seorang guru falsafah yang mengajar di Universitas Katolik Parahyangan dan Institut Teknologi Bandung serta anggota Asosiasi Filsafat Indonesia mengungkapkan;

“Ketika dunia digerakkan oleh kesibukan mencari wang sebanyak-banyaknya, dan diramaikan oleh hiruk-pikuk memburu kenikmatan, karier dan populariti, kekayaan falsafah tampak bagai verbalisme kosong, bagai daftar menu yang menawan tanpa ada makanannya.”

Tetapi Gaarder dengan sulaman penulisan falsafah dan fiksyennya ini serta pengkisahan yang menarik dan unik menunjukkan bahawa wacana falsafah masih diperlukan oleh umat manusia. Sebelum anda menyelak muka surat pertama Dunia Sophie, Gaarder menukilkan kata-kata Johann Wolfgang von Goethe;

“Barang siapa yang tidak belajar dari zaman tiga ribu tahun yang sudah berlalu, hidupnya seperti kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.”

Kata-kata Goethe yang dipetik oleh Gaarder tesebut sekaligus menghubungkan antara sejarah dan falsafah. Di dalam bab dua, melalui selembar surat dari Alberto Knox kepada Sophie yang bertajuk ‘Falsafah Itu Apa?’ ada diungkapkan;

“Apakah perkara yang paling penting dalam hidup kita? Kalau kita tanya soalan ini kepada orang yang paling kebulur, jawapannya ialah makanan… 

Tetapi apabila keperluan asas kita sudah dipenuhi – apakah akan ada sesuatu lagi yang diperlukan oleh tiap-tiap orang? Ahli falsafah berpendapat, ya, ada… ada sesuatu yang lain lagi yang diperlukan oleh tiap-tiap orang, dan keperluan ini adalah untuk mengetahui siapakah kita dan mengapakah kita berada di sini, di dunia ini.

Minat untuk mengetahui mengapa kita berada di sini bukanlah minat sebab dan akibat seperti minat mengumpul setem. Orang yang menimbulkan persoalan itu sebenarnya telah mengambil suatu bahagian dalam suatu perdebatan yang telah berlangsung selama manusia berada di dunia ini. Bagaimanakah alam ini, bumi ini, dan kehidupan di dunia ini wujud, adalah soalan yang jauh lebih besar daripada soalan, siapakah yang memenangi pingat emas dalam Sukan Olimpik yang lepas.”

Petualangan Sophie memang mengasyikkan, adakala keliru dan penuh teka-teki, tetapi ada pencerahannya, ini membuatkan kita merasa turut bersama Sophie dalam mengharungi petualangan tersebut. Malah mungkin puluhan juta atau ratusan juta orang atau para pembaca turut merasakan perkara yang sama dan telah dicerahi akalnya dengan membaca Dunia Sophie ini.

Adakala saya dapat merasakan apa yang dirasakan oleh Sophie dan betapa menariknya kuliah falsafah yang disyarahkan oleh Alberto Knox. Gaarder secara bijak menjadikan falsafah sebagai sesuatu yang mudah untuk difahami dengan cara yang menarik. Melalui Dunia Sophie juga kita ditunjukkan mengapakah Lego dianggap sebagai permainan paling geliga di dunia.

Di dalam bab Romantisisme , pembaca dapat memahami bahawa perasaan juga ialah bahagian dari falsafah. Kisah Novalis dan ‘bunga birunya’ memberikan inspirasi kepada para pembaca yang turut berpetualang bersama Sophie. Malah dalam bab ini, Gaarder secara bijak mengumpamakan Sophie di dalam watak fiksyennya ini dengan Sophie (von Kühn) iaitu tunangan Novalis. Apakah watak Sophie oleh Gaarder ini sememangnya terilhami oleh tunangan Novalis tersebut? Atau apakah watak Sophie terilham dari perkataan Yunani iaitu ‘Sophia’ yang bermaksud kebijaksanaan atau hikmah yang dirungkaikan oleh Gaarder di dalam bab – zaman Pertengahan.

Pada bab-bab akhir Dunia Sophie, kita dapat merasakan atau mungkin dikelirukan dengan persilangan antara mimpi atau realiti – ‘dua lagu dalam satu melodi’. Kita akan dapati bahawa selama kita menyusuri dan turut sama berpetualang di dalam Dunia Sophie, membaca dan menelaah, rupa-rupanya kita ditemani oleh Hilde, watak yang sebelum itu agak kabur.

Dan tambah mengelirukan lagi ialah, Dunia Sophie turut dibaca oleh Sophie sendiri. Perkara-perkara yang mengelirukan ini membuatkan daya pemikiran para pembaca lebih memahami dunia falsafah, segala pengajaran yang telah dibaca kini seakan diuji.

Berpetualang bersama Sophie akan membawa kita untuk mengenali ramai ahli falsafah dari masa Yunani Kuno seperti Democritus, Socrates, Plato sehinggalah ke zaman-zaman yang lebih terkemudian seperti Descartes, Locke, Hegel, Marx, Sartre dan ramai lagi. Dunia Sophie turut membawa kita berpetualang merentasi zaman Pertengahan, zaman Pembaharuan, zaman Baroque, zaman Pencerahan dan zaman kita sendiri.

Sedikit sebanyak dapat kita mengenali para ahli falsafah dan linkungan pemikiran mereka. Tetapi sayangnya kita tidak dapat menjumpai nama-nama ahli falsafah besar Islam seperti al-Biruni (Alberonius), al-Kindi (Alkindus), al-Khawarizmi (Algoritmi atau Algaurizin) dan Ibnu Sina (Avicenna). Malah ahli-ahli falsafah Islam yang bertapak di benua Eropah – Andalusia, seperti Ibn Rusyd (Averroes) dan Ibn Tufail (Aben Tofail) yang banyak mempengaruhi perkembangan falsafah eropah langsung tidak diceritakan secara mendalam. Sedangkan para ahli falsafah Islam-lah yang menjadi jambatan penghubung kebangkitan zaman Renaissance dengan falsafah Yunani kuno.

Seandainya watak Sophie ini benar-benar wujud, pasti gadis yang berusia 14 tahun pada tahun 1990 tersebut telah pun berusia kurang lebih 37 tahun pada tahun ini – 2013. Mungkin juga Sophie sedang sibuk mengajar anaknya dengan falsafah. Jika pun Sophie tidak hidup di ruangan ini, di dimensi ini, pasti Sophie tetap hidup di ruangan impian dan imaginasi bagi sesiapa yang mengenalinya. Seperti kata-kata Novalis yang diungkapkan oleh Gaarder – “dunia menjadi sebuah mimpi, dan mimpi itu menjadi kenyataan.”

Terima kasih Sophie dan Alberto Knox, kerana telah mengajar saya serta sekalian pembaca Dunia Sophie untuk memahami beberapa perkara tentang falsafah. Selepas membaca Dunia Sophie, saya makin mengerti tentang falsafah Barat dan dapat membuat perbandingan-perbandingan ringkas dengan falsafah serta ajaran Islam.

Bukan niat saya untuk mengangkat tamadun dan falsafah barat, tetapi mengertilah bahawa banyak salah faham dunia Islam kini terhadap falsafah Barat dan Dunia Sophie mampu menjadi wacana pencerahan atas beberapa kepincangan yang wujud. Ingatlah riwayat Hadith daripada Rasulullah s.a.w. bahawa, Hikmah itu milik orang Islam, di mana pun kamu mendapatkannya ambillah”.

Pepatah Melayu juga ada menyatakan, “Yang baik jadikan tauladan, yang jahat jadikan sempadan”. Dunia Sophie juga membuatkan saya mengerti tentang erti kebebasan, pencerahan dan berbagai-bagai perkara lagi.

Saya akhiri komentar dan penghargaan buat Dunia Sophie ini dengan nukilan daripada penyair Romantisisme Inggeris, Coleridge yang diungkapkan Gaarder di dalam karyanya tersebut melalui watak Alberto Knox;

“Apa kata kalau kamu tidur? Dan apa kata kiranya, dalam tidur kamu, kamu bermimpi? Dan apa kata, kiranya dalam mimpi kamu, kamu pergi ke syurga dan memetik sekuntum bunga yang ajaib dan cantik? Dan apa kata, kiranya apabila kamu terjaga, bunga itu di tangan kamu? Ah, bagaimanakah jika begitu?”

 

Rizuan Abdul Hamid, alumnus Akademi Pak Sako ‘Tulis.Ubah.Dunia’