Animasi Kehidupan dalam TENTANG

oleh
16 Julai, 2011 | kategori Buku | komen [3] | Cetak | kongsi  

Begitu sulit untuk saya memilih apakah tajuk yang selari dengan gaya dan pemikiran Saharil Hasrin Sanin yang menulis buku bertajuk TENTANG. Tajuk yang kedengaran formal mungkin akan ditertawa oleh Saharil. Saharil seorang lelaki bertubuh sasa dan cenderung mengembara melihat dunia justeru meluaskan jangkauan untuk memperbaharui teknik penulisannya. Kaedah dia bercerita dimaklumi sering mengkagetkan fahaman pembaca-pembaca biasa.

Buku TENTANG dilancarkan pada tahun ini bersama dengan sebuah lagi buku yang dipenuhi hasil lakaran-lakaran aneh iaitu KENTANG. Ambil perhatian: jarang ada buku yang ditulis dalam bahasa Melayu meletakkan lakaran sebegitu abnormal. Cendawan yang tersembul dari celahan zip seluar. Perempuan berbuah dada tidak sama saiz yang mengandung (atau kelihatan mengandung) buah kentang. Kedua-dua lakaran itu jika dilihat dengan moral sempit, saya jangka, Saharil sudah tentu kena maki-hamun Saharil melakukannya dengan sengaja, saya kira, untuk menangkap perhatian pembaca-pembaca. Dan kedua-dua lakaran itu, menyimpan pelbagai maksud.

Buku yang diterbit atas usaha Saharil (selepas ini saya akan menyebut nama Sinaganaga) sendiri ini memberi keuntungan kepada dia untuk mengeksplorasi kebebasan dan ekspresi yang tidak terlalu rigid. Pesanan khidmat sosial tidak semestinya disampaikan dengan gaya serius sahaja. Kerja seni tidak perlu kemas dan patuh mengikut garisan tepat. Saharil menyampai teguran kepada masyarakat yang terlalu cepat membuat hukuman di sebalik tulisan-tulisan dan lakaran-lakaran anehnya. Saya hanya akan menyentuh buku KENTANG serba-sedikit sekiranya perlu untuk dijadikan contoh sampingan mentaliti dan perwatakan kerja penulisan Saharil. TENTANG dan KENTANG memang saling berhubungan, jika anda melihatnya berdasarkan prosa-prosa Saharil. Apa yang dilukis Saharil, bahkan, begitulah terpancar pada tulisannya.

Dahulu, saya pernah bertanya kepada Saharil, mengapa dia tidak menerbitkan buku kumpulan cerpen solonya? Cerpen-cerpen Saharil jarang muncul di akhbar arus utama kebelakangan ini. Nama Saharil sangat eksentrik dalam penulisan genre cerpen generasi baharu Malaysia. Dia pernah meraih hadiah utama dalam penulisan cerpen berunsur Islam dua kali berturut-turut selain hadiah-hadiah lain yang mengiktiraf keistimewaan bakat penulisannya. Bahkan, jika Saharil menulis novella, tidak menjadi masalah kepadanya untuk menyaingi kejanggalan-kejanggalan tulisan Kurt Vonnegut. Saya yakin.

Dalam wawancara dengan Shafiq Halim untuk zine KATA-KATA edisi 2, Saharil memberi kenyataan sinikal apabila ditanya pendapatnya tentang kesusasteraan semasa di Malaysia, “penulis yang mengikut selera pembaca buat aku sedih. Sastera bukan restoran, kita bukan nak masak benda yang orang nak makan sahaja. Kadang-kadang kita kena hidang benda yang orang tak nak makan sebab benda tu berlaku dan orang tak sedar.” Walaupun Saharil bukan datang dari formaliti sastera, seperti kata S M Zakir, dia mengejutkan rakan-rakan penulis yang lain apabila dia mula menulis cerpen-cerpen yang menjauhkan diri daripada gaya klise.

Malah cerpen-cerpen mini dengan sedikit pengaruh Richard Brautigan (nama yang diberitahu kepada saya sebagai tokoh penulis fiksyen Amerika Syarikat yang diminatinya suatu ketika dahulu) sangat kuat unsur-unsur baharunya dalam kesusasteraan domestik yang dilihat agak hambar dan seragam. Dia mengangkat kisah-kisah biasa dalam kehidupan orang-orang biasa. Buku LAGI CERPEN-CERPEN UNDERGROUND merupakan himpunan cerpen antara Saharil dan Dr. Faisal Tehrani. Disebabkan itu, apabila membaca buku KENTANG ini sehingga ke halaman terakhir, saya merasakan bahawa Saharil sebenarnya separuh berfiksyen. Dia tidak menyampaikan sebuah catatan dengan peranti konvensional. Begitulah yang saya rasa, dia menulis untuk buku TENTANG ini sebagaimana seorang pengarang  fiksyen sedang menurunkan cerita.

Tahun ini buku TENTANG diterbitkan di bawah nama penerbitan mandiri tersohor, Sindiket Sol-Jah. OK, saya masih tetap berasa gembira. Saharil memilih sebuah penerbitan yang sudah tentu lebih sesuai dengan karekter pembawaan yang terdapat pada kerja penulisannya. Di Rumah Pena, buku ini mula diletakkan atas meja jualan dan pembeli-pembelinya dikhabarkan turut memesan melalui talian. Sinaganaga, lelaki berkumis jantan, kemudiannya melancarkan buku ini di Annexe Pasar Seni dalam acara KLAB. Fenomena penerbitan buku-buku mandiri kebelakangan ini sering dikaitkan dengan nama Sinaganaga dan rakan-rakan seperjuangannya.

Saya membeli buku ini sedikit terlewat. Pada Pesta Buku Selangor baharu-baharu ini yang berlangsung dalam SACC Shah Alam, saya mendapatkan kedua-dua buku ini. Dalam mesej Facebook kepada Saharil, saya berhasrat untuk membuat sedikit ulasan salah sebuah dari bukunya yang baharu dibeli. Ulasan? Ulasan yang bagaimana, fikir saya sendiri. Tidak mudah membicarakan karya lelaki bernama Saharil ini. Saya memilih buku TENTANG. “Diharapkan kedua-dua buah buku itu tidak menyesatkan masyarakat,” demikian pesan Saharil. Saharil patut menerbitkan kumpulan cerpen lebih dahulu, fikir saya. Tidak mengapa. Suatu hari nanti, saya, kira, peminat-peminat kerja penulisannya, berharap, akan segera terbit buku kumpulan cerpen sulungnya. Seperti dijangka, kedua-dua bukunya laris di pasaran, TENTANG dan KENTANG. Strategi pemasaran Sinaganaga memang luar biasa.

Pertukangan aneh pada setiap kerja penulisan Saharil membawa namanya sedikit berbeza berbanding nama-nama penulis lain. Lihat lakaran ala naive yang mengundang seribu tafsiran di laman blognya. Dari situ, kita diajar untuk berfikir lebih jauh dari kelaziman. Saharil menguji bagaimana pengunjung atau pembacanya mentafsir lakaran atau peristiwa. Dia bagaikan meminta pembaca-pembacanya menilai dan membuat pentafsiran. Sebiji limau mandarin jika diletak sebiji anggur hitam pada bahagian tangkainya, berkemungkinan membawa maksud lucah atau sebaliknya. Menganggap bahawa Saharil sedang merepek atau membuat pekerjaan untuk ditertawa oleh pembaca-pembacanya, adalah silap besar. Saharil menjadi contoh seorang penulis yang variasi pembacaannya.

Nama Saharil seolah-olah sudah menjadi seperti jenama kepada pembaca-pembaca bercita-rasa hip, urban dan berfikiran lebih terbuka tentang sesuatu isu. Bagaikan Etgar Keret, realiti dan sureal bercantum dalam kerja penulisannya. Di samping Sufian Abas, Saharil mencetuskan gelombang penulisan gaya urban yang memikat. Dan itulah bonus untuk menguatkan pengaruh nama Saharil yang mungkin payah untuk dicipta oleh golongan penulis yang kerap bersarapan di Starbuck, misalnya. Tanpa disedari, Saharil cuba membina naratif baharu yang lebih segar dan membawa elemen-elemen realiti pada setiap tulisannya. Fiksyennya mengejek hukum-hakam fiksyen stereotaip. Dengan begitu, dia menyingkirkan kerja-kerja penulisan yang dilihatnya agak ketinggalan zaman. Dan itulah yang menyebabkan beberapa penulis lain terkebelakang.

Dengan Sinaganaga yang bertindak sebagai penyelenggara dan editor serta pemasar kedua-dua buah buku ini, impak kadar pembeliannya, mendatangkan pulangan positif. Tadi saya sudah pun menceritakan kehebatan Sinaganaga. Kedua-dua buku itu dipamerkan di mana-mana agar mudah dicapai oleh pembeli-pembeli. Penerbitan-penerbitan ternama lain (kecuali PTS, sudah tentu) perlu belajar daripada Sinaganaga, Amir Muhamad yang mewakili syarikat FIXI, atau Sufian Abas selaku penerbit Sang Frued, cara-cara bergaya bagaimana hendak memasarkan produk-produk penerbitan iaitu dengan mendekati anak-anak muda di laman Facebook. Buat apa bina gudang menyimpan buku besar-besar? Dan kepada yang belum memiliki kedua-dua buku ini, segeralah mendapatkannya. Ia bacaan kontemporari yang menyegarkan perspektif hidup. Anda akan tertawa sehingga tidak sedar perarakan BERSIH sedang berlangsung.

Apa yang menarik dalam buku TENTANG? Bagaimana saya hendak membuat rebiu buku ini supaya terlihat santai? Berbeza dengan bahasa yang digunakan Saharil, Saya menulis di bawah pengaruh gaya bahasa DBP. Saharil akan menggunakan istilah dalam bahasa Inggeris untuk dipadankan dalam mood penulisan, sekiranya bahasa Melayu dilihat agak terlalu klinikal. Saharil belajar di England dan kampungnya terletak di daerah Pontian, Johor Bharu. Manakala minuman kegemarannya ialah susu. Tetapi gaya penulisannya sangat urban dan pemikirannya sangat sofistikated. Apabila anda melihatnya dalam mana-mana acara, dia sering berpakaian ranggi dan selalu tersenyum.

Kandungan dalam buku yang mirip bergaya jurnal bahkan disuntik unsur-unsur fiksyen ini, benar-benar mengujakan pembaca serta pengikut-pengikut perkembangan Saharil. Dari kisah kematian Radhi sehinggalah ke kisah kerja mengambil upah mengutip buah strawberi, Saharil menceritakannya dengan cukup bersahaja. Segala tetek-bengek pengalaman harian diangkat dalam bentuk tulisan yang tidak menjemukan anda. Imaginasi yang ada dalam setiap tulisannya, menaikkan daya minat anda untuk mengikuti ceritanya secara organik. Apakah bersunat itu sakit atau apakah beban emosi yang melanda ketika berada jauh dari kampung halaman pada pagi Syawal? Tidak perlu menggunakan jargon-jargon tinggi sebagaimana seorang ahli akademik. Saharil tidak menyusahkan pembacanya melalui buku TENTANG. Berbanding buku KENTANG, anda sedikit-sebanyak turut bersimpul otak untuk memahami maksud di sebalik lakaran-lakaran aneh. Disebabkan itu, saya tidak berani mengulas buku KENTANG.

Saharil menyewelkan pembaca-pembaca dengan senaman fikiran. Setiap catatan pengalaman peribadi di kampung kelahiran atau ketika belajar di England, dikisahkan dengan pendekatan naive. Kadang-kadang untuk menulis kisah sendiri, seseorang sering berbohong kerana berasa sedikit segan kepada pembaca. Rindu kepada suasana Hari Raya di kampung, kematian Puteri Diana dalam terowong di sebuah negara Perancis yang dijolok sebagai negara romantis untuk pasangan bercinta. Oh! Saharil menyindir dalam kisah Tentang Paris itu. Dan lain-lain lagi kisah harian, dihimpunkan melalui ayat-ayat yang mudah, kadang-kadang berlapis dan selalunya membantu pembaca mengenali diri sendiri. Dan hargai kehidupan yang ada. Setiap kejatuhan, kelukaan dan kesakitan, menurut Saharil, ada maknanya tersendiri. Ada kecenderungan Saharil berfalsafah dalam buku TENTANG.

Saharil telah menganimasikan peristiwa-peristiwa kehidupan mengikut pandangan dan tafsiran berbezanya. Itulah sebab saya menggunakan animasi kehidupan sebagai tajuk. Mengingatkan nama penulis buku ini yang begitu popular sama ada dikaitkan dengan dunia blog atau bidang fiksyen, saya memikirkan tidak mustahil bahawa tujuan Saharil menerbitkan buku TENTANG ialah bahawa ada sudut lain dalam kehidupan harian diterjemahkan melalui aksara. Gemuk, kurus, cantik, sederhana atau bekerja sebagai Pengawal Keselamatan, masing-masing memiliki keistimewaan. Sebagai pembaca, kita tersenyum dan tertawa melihat kepedihan hidup masing-masing.

Secebis pengalaman harian, barangkali melibatkan secara peribadi dalam kehidupan Saharil, dihimpunkan dalam buku TENTANG. TENTANG adalah tentang diri kita yang hidup ketika ini. Salah satu sebab mengapa buku TENTANG ini menarik dan bernilai untuk dimiliki ialah, penggunaan bahasa Saharil yang cukup baik. Bahasa yang lemah tidak mungkin membantu ketika menguatkan sebarang kerja penulisan.

Saharil turut menyumbang tulisan setiap bulan dalam majalah-majalah terbitan DBP. Dia menulis perihal dunia sains dan segala fakta-fakta saintifik untuk siaran majalah seperti Dewan Siswa dan Dewan Kosmik. Bagaikan  Jimmy Neutron, Saharil melengkapkan dunia penulisan tempatan dengan latar belakang akademik dan pengetahuan asasnya dalam bidang kejuruteraan. Suatu bidang yang jarang dihubungkaitkan dalam jurusan kesusasteraan kita.

Itulah uniknya Saharil yang saya kenali semasa mengikuti program Minggu Penulis Remaja pada tahun 1990 anjuran DBP. Buku TENTANG mahupun KENTANG bukan sekadar untuk dibaca dalam masa sejam. Lepas itu letak atas meja atau dalam almari. Anda boleh membacanya setiap kali apabila anda  merasa bosan dengan laporan berita berat sebelah di televisyen, misalnya. Politik semakin mengacau di sana-sini. Jika anda melihat kenyataan pada bahagian blurb  TENTANG ini, anda akan maklum bahawa Saharil bukan sembarangan penulis. Kenyataan-kenyataan itu dibuktikan oleh Saharil melalui buku TENTANG bahkan juga dalam KENTANG.

 

Roslan Jomel, seorang cerpenis. Antologi cerpennya bertajuk Namaku Epal Kuning diterbit Dewan Bahasa dan Pustaka.

 


Tags: Amir Muhamad, Etgar Keret, Faisal Tehrani, Kurt Vonnegut, Richard Brautigan, Roslan Jomel, S M Zakir, Saharil Hasrin Sanin, Sastera, Sinaganaga, Sufian Abas
 

 

3 komen-komen
Tinggalkan komen »

  1. I LOIKE!

  2. Alamak, saya hanya membeli KENTANG. Roslan Jomel dengan Saharil adlah dari spesis yang sama.

  3. Salam Roslan Jomel, membaca KENTANG saya ketawa di dalam tren hingga x sedar ada orang disekeliling. Ada antara entry yg terdapat di dalamnya menggamit memori semasa kecil hehe. Selain itu, timbul perasaan tidak puas hati apabila tidak mampu memahami apa yg tertera di entry tersebut. Untuk mengelakkan ketidakfahaman saya membuka blog Saharil Conteng beserta tarikh yg tertera utk melihat komen-komen sbg panduan utk memahaminya . Membaca TENTANG pula ia membawa pelbagai emosi yg pelbagai, sedih, gembira, lucu, terharu, suka, sayu, rasa nak tahu, ntah apa-apa ntah dan macam-macam lagi. Semua emosi bersatu membuatkan mata berkaca dek air mata. Semoga Saharil Hasrin Sanin terus unggul dari masa ke masa. InsyaALLAAH. Amin.

Tinggalkan Komen

WordPress SEO fine-tune by Meta SEO Pack from Poradnik Webmastera